nilgun.blogg.se

Mitt namn är Nilgun. Jobbar som nagelteknolog och driver Beauty By Nilgun I Västerås. Jag älskar baka och laga mat, allt jag gör i köket gör jag med kärlek. Samt älskar inredning och design. Jag får mycket i mitt jobb som nagelteknolog genom att jag får dekorera och bygga naglar samt kundkontakten som är viktigt i mitt jobb.

Nilgun's Frysta Cheescake

Publicerad 2013-03-07 20:58:11 i Bak

Fryst cheescake med smak av kanel. En väldigt uppskatad efterrätt. Efter man har ätit en god middag känner man att blodsockret går ner och denna goda cheescake får upp Er blodsocker och aha upplevelse i smak.
Receptet blir det en stor cheescake men vill ni göra en lite mindre går de att halvera receptet eller gör i två små formar.
 
 
 
 
Cheescake:
 
Botten:
150 g margarin
400 g digestivekex
2 tsk  kanel

Fyllning 1:
3 ägg
300 g philadelphiaost
1 ½ dl strösocker

Fyllning 2:
3 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker

Fyllning 3:
3 äggvitor
 

Gör så här:

1. Smält margarinet.
2. Smula sönder kexen, blanda med kanel.
3. Blanda sedan margarinet med kexblandningen.
4. Tryck sedan kexblandningen i en form som är avlösbar en stor form. Tyck även upp på sidorna.
5. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.
6. Vispa fyllning 1. Vispa ihop ägg och strösocker.
7.  Blanda sedan ner osten och vispa, i ägg och sockerblandningen.
8. Vispa fyllning 2. Vispa grädden med vaniljsockret.
9. Vispa fyllning 3. Vispa äggvitorna till hårt skum. Se till att du har riktig torr bunke och visp!
10. Blanda nu ner vispgrädden i ost blandningen.
11. Vänd sedan försiktigt ner i äggvitorna i ost och gräddblandningen.
12. Häll ner smeten i den kalla kexbottnen.
13.Ställ in i frysen ett dygn!
 
Ta ut den 20 min innan servering. Servera med frysta bär.
 
Lycka Till
Nilgun
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela