nilgun.blogg.se

Mitt namn är Nilgun. Jobbar som nagelteknolog och driver Beauty By Nilgun I Västerås. Jag älskar baka och laga mat, allt jag gör i köket gör jag med kärlek. Samt älskar inredning och design. Jag får mycket i mitt jobb som nagelteknolog genom att jag får dekorera och bygga naglar samt kundkontakten som är viktigt i mitt jobb.

Sekerpare Turkisk Dessert

Publicerad 2013-08-21 22:06:00 i Bak

Sekerpare Turkisk Dessert
 
Söta desserter med sockerlag är vanligt i Turkiet. Sekerpare är kakor som man häller sockerlag på. Inte direkt de nyttigaste desserten men värt och prova om man vill synda någon gång.
 
 
 
 
Ingredienser
125 g Rumsvarmt Smör
1 dl Florsocker
1 dl Mannagryn
5 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1/2 msk Vaniljsocker
1 st Ägg
Hasselnötter eller Skolad Mandel
 
Sockerlag
3 dl strösocker
4 dl vatten
1 msk Citronsaft
 
Granering
Malen pistagenötter
 
 
1. Börja med sockerlagen så att den svalnar.
2.  Koka upp vattnet och sockret och sänk sedan för att koka tills det tjocknar i ca. 15- 20 min.
3. Ta åt sidan och låt den svalna.
4. Blanda smöret i florsockret tills det blandas ihop.
5. Tillsätt sedan ägg, vaniljsocker, bakpulvret och mannagryn för att sedan röra ihop.
6. Tillsätt vetemjöl lite i taget och blanda till en deg.
7. Låt degen vila under duk i ca 20 min.
8. Forma degen till rulla till bollar. Lägg upp på en plåt med bakplåtspapper och platta ut lite lätt med handen.
9. Stoppa i en hasselnöt eller mandel  i varje kaka och grädde i ugn på 180 grader i ca 10-12 min tills de fått färg.
10. När Ni tagit ut kakorna från ugnen så lägg dom i en djupform.
11. Vänta 1-2 min och häll över den ljumma sockerlagen över kakorna och häll över lite malen pistagnöt över varje kaka.
12. Låt kakorna suga åt sig sockerlagen i ca en halvtimme tills kakan är lagom mjuk.
13. Servera om du vill med glass eller ät som dom är.
14. Förvara kakakorna i rumstemperatur. (Håller i ca 5 dagar i rumstemperatur).
 
 

Lycka Till.
 
Nilgun

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela