nilgun.blogg.se

Mitt namn är Nilgun. Jobbar som nagelteknolog och driver Beauty By Nilgun I Västerås. Jag älskar baka och laga mat, allt jag gör i köket gör jag med kärlek. Samt älskar inredning och design. Jag får mycket i mitt jobb som nagelteknolog genom att jag får dekorera och bygga naglar samt kundkontakten som är viktigt i mitt jobb.

Simit/Sesam Kakor

Publicerad 2013-04-11 20:35:00 i Bak

Simit är en sesamkaka som säljs i Turkiet. Dom finns att köpa lite överallt i Turkiet. Har bakat en lättare variant av dom här hemma. Bakat utan mjöl. Dom är inte lika krispiga som i Turkiet men smaken är desamma.
 
 
 
 
Simit Deg:
4 Ägg
1 Jäst
2 msk Stevia strö
1 dl Smält Cocosolja
3 dl Yoghurt
3 dl Pofiber
5 msk Fiberhusk
2 msk Salt
2 tsk baklulver
3 dl Mandelmjöl
 
Granering:
3 msk Agavesirap
2 dl Vatten
3 dl Rostade sesamfrön
 
2 ägg till pensling
 
1. Lös upp jästen med stevia strö.
2. Vispa ner äggen.
3. Rör ner cocosoljan i äggblandningen.
4. Rör ner yoghurten.
5. Rör i bakpulver, salt och fiberhusken i äggblandningen.
6. Låt svälla i ca 5 minuter.
7. Tillsätt pofiber och knåda.
8. Avsluta med att tillsätta mandelmjölet.
9. Låt degen vila i ca 30 min.
10. Sätt ugnen på 200 grader.
11. Blanda vatten och argavesirapen i en djup tallrik.
 
Följ stegen nedan:
 
Dela degen i ca 1 cm tjocka bitar.
 
 
Rulla ut degen till längder.
 
 
Gör kringlor av degen.
 
 
Doppa kringlorna i argaveblandningen.
 
 
Doppa kringlorna i sesamen.
 
 
Lägg kringlorna på bakplåtspapper och pensla med uppvispad ägg.
Grädda i ca 12- 15 min till ni får en gyllen brun färg.
 
Lycka till:
 
Nilgun
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela