nilgun.blogg.se

Mitt namn är Nilgun. Jobbar som nagelteknolog och driver Beauty By Nilgun I Västerås. Jag älskar baka och laga mat, allt jag gör i köket gör jag med kärlek. Samt älskar inredning och design. Jag får mycket i mitt jobb som nagelteknolog genom att jag får dekorera och bygga naglar samt kundkontakten som är viktigt i mitt jobb.

Gluten & Sockerfria Semlor

Publicerad 2014-01-26 21:14:59 i Bak

Gluten & Sockerfria Semlor
 
 
Snart närmar de sig fettisdag. Här kommer ett recept som är glutenfri och sockerfri.
 
Ingredienser 15 Bullar.
 
5 st Ägg
2,5 dl Kvarg/Kesella
125 g Mjuk Smör
1,25 dl Stevia Strö
2,5 krm Salt
2,5 tsk Kardemumma malen
5 tsk Bakpulver
5 dl Mandelmjöl
5 msk Fiberhusk
2,5 dl Pofiber
1 Uppvispat ägg att pensla med.
 
1. Vispa ägg och stevia strö poröst.
2. Tillsätt de mjuka smöret, kvargen/kesellan och fortsätt vispa.
3. Blanda ner salt, kardemumma och bakpulvret i ägg smeten.
4. Blanda nu ner fiberhusken, mandelmjölet och pofiber och rör med en slev.
5. Låt stå ca 10-12 min så att fiberhusken och pofibern hinner absorbera vätskan så att smeten/degen blir fast.
6. Blöt händerna och forma till 15 bullar.
7. Lägg dem på en ugnsplåt men bakplåtspapper.
8. Pensla med uppvispad ägg.
9. Grädda i 200 grader i ca 12-15 minuter.
10. Låt svalan
 
Sockerfri Mandelmassa
 
Ingredienser:
3 dl Mandelmjöl
8 msk Grädde
3 msk Stevia strö eller annan sötnings medel
5 droppar Bittermandel Essens
 
1. Blanda mandelmjöet med stevia strö.
2. Tillsätt grädden och bittermandel aromet och rör om till en massa.
 
 
 
 
Smeten/degen till bullarna.
 
Blöt händerna och forma till 15 bullar.
 
 
Pensla med uppvispad ägg.
 
Grädda i 200 grader i ca 12-15 minuter.
 

Skär ut locket och gröpa ur lite deg ur bullen.
Tillsätt mandelmassan i den ur gröpande bullen.
 
Spritsa över grädde och pudra med sukrin melis.
 
Lycka till:
Nilgun
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela